سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضخامت پارکت چوبی

به طور کلی ابعاد ایده‌آل برای پارکت به اتاقی بستگی دارد که می‌خواهیم کف پارکت را در آن بچینیم. برای اتاق‌های کوچک‌تر، بهتر است تخته‌های باریک و کوتاه و برای اتاق‌های بزرگ‌تر، تخته‌های پهن و بلند انتخاب کنیم.

 

جهت تخته‌ها نیز تاثیر دارد. کل تخته‌های پارکت در 8 قالب مختلف است. تخته‌های بلند که سمت طولانی‌ترین دیوار قرار دارند، اتاق را طولانی‌تر نشان می‌دهند.

اما ضخامت پارکت چوبی معمولاً بین 6 تا 23 میلی‌متر است. با این حال، به طور طبیعی انواع مختلفی از تخته‌ها وجود دارد که هر کدام ضخامت خاص خود را دارند.

پارکت اساساً در دو نسخه موجود است که در ساختار و بنابراین در ضخامت متفاوت هستند:

پارکت جامد

پارکت جامد کلاسیک که به عنوان پارکت تک‌لایه شناخته می‌شود، از یک لایه پیوسته از چوب جامد تشکیل شده است که ابتدا در حالت خام به طور کامل روی تمام سطح چسبانده می‌شود و پس از آن سمباده می‌شود و روی سطح کار می‌نشیند.

همچنین نصب انواع پارکت چوبی جامد نسبتاً پرهزینه و زمان‌بر است، زیرا کف پس از چندین مرحله کار آماده استفاده و راه رفتن می‌شود. از سوی دیگر، ضخامت پارکت جامد نیز مقاومت و دوام بالایی را تضمین می‌کند.

پارکت جامد در ضخامت‌های مختلف بین 8 تا 23 میلی‌متر موجود است. به دلیل ضخامتی که دارد، می‌توان آن را چندین بار در حین کار بازسازی سمباده زد.

رایج‌ترین انواع کف پارکت جامد و نقاط قوت آن‌ها عبارتند از:

پارکت نواری:

14 تا 23 میلی‌متر، می‌توان 5 تا 7 بار سمباده زد

پارکت کشتی:

14 تا 23 میلی‌متر، می‌توان 5 تا 7 بار سمباده زد

پارکت موزاییکی:

تا 10 میلی‌متر، می‌توان 4 تا 5 بار سمباده زد

پارکت لمبه:

تا 15 میلی‌متر (استاندارد: 10 میلی‌متر)، می‌توان 4 تا 5 بار سمباده زد

پارکت پنل:

تقریبا 10 میلی‌متر (گاهی تا 20 میلی‌متر)، می‌توان 4 تا 5 بار سمباده زد

پارکت پیش‌ساخته

بر خلاف پارکت جامد، پارکت پیش‌ساخته از چندین لایه به هم چسبیده تشکیل شده است.

از قبل آماده نصب است و سطح آن یک لایه روغن یا لاک می‌خورد تا بلافاصله پس از نصب بتوان آن را راه‌اندازی کرد.

پارکت پیش‌ساخته به صورت پارکت 2 لایه یا 3 لایه موجود است. پارکت 2 لایه از یک ماده حامل شامل پنل‌های کامپوزیت چوب یا چوب ارزان قیمت است که به یک لایه سایشی از چوب واقعی با کیفیت بالا چسبانده شده است.

پارکت 3 لایه علاوه بر این شامل یک لایه دیگر از ترکیب چوب یا کامپوزیت چوب است که باعث استحکام بیشتر آن می‌شود.

کیفیت پارکت پیش‌ساخته تعیین‌کننده لایه مفید است. پارکت پیش‌ساخته شامل انواع مختلفی از چوب است و باید حداقل 2.5 میلی متر ضخامت داشته باشد.

هر چه ضخامت لایه مفید پارکت بیشتر باشد، کیفیت کف و عمر مفید آن بیشتر می‌شود. بنابراین ضخامت کل پارکت از ضخامت آن ماده حامل و لایه مفید تشکیل می‌شود.

ضخامت پارکت چوبی

پارکت پیش‌ساخته موجود در بازار دارای خواص زیر است:

کفپوش دولایه چوب سخت:

ضخامت کلی 10 تا 16 میلی‌متر، لایه سایش 3 تا 6 میلی‌متر، می‌توان 2 تا 3 بار سمباده زد

کفپوش چوبی 3 لایه:

ضخامت کلی 10 تا 25 میلی‌متر، لایه سایش 3 تا 8 میلی‌متر، می‌توان 2 تا 4 بار سمباده زد

ضخامت پارکت چه تاثیری در انتخاب آن دارد؟

ضخامت از چند جهت در انتخاب پارکت نقش دارد. از یک طرف، هزینه‌ خرید پارکت‌های ضخیم‌تر معمولاً بیشتر است، از طرف دیگر، ضخامت تأثیر قابل‌توجهی بر طول عمر کف دارد که این موضوع این سرمایه‌گذاری را کاملاً ارزشمند می‌کند.

پارکت با ضخامت بیشتر نه تنها نیروی فشار روزانه را بهتر تحمل می‌کند، بلکه می‌تواند در بازسازی‌ها و تعمیر بیشتر سمباده شود. ساییدگی یا آسیب‌دیدگی پارکت را می‌توان به راحتی با سمباده از بین برد.

به عنوان یک دستورالعمل، کف پارکت باید هر 10 تا 15 سال یکبار بازسازی شود. تنها 0.3 تا 0.5 میلی‌متر باید با سمباده از سطح پارکت برداشته شود.

ضخامت پارکت به شرایط مکانی آن نیز مرتبط است. مثلا کف پارکت با ضخامت کمتر، در فضا‌هایی که به ارتفاع کمتری از ساختار کلی کف نیاز دارند، سودمند هستند. از آنجایی که پارکت بالاترین طبقه موجود در یک کف است، توجه به تفاوت ارتفاع پارکت و کف مهم است؛ ضخامت پارکت را باید بسته با ارتفاع کل کف کاملاً تطبیق داد. اما حتی در جابجایی‌ها، مانند باز و بسته شدن درها نیز ضخامت پارکت می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

علاوه بر این، ضخامت پارکت به اضافه نوع چوب آن بر مقاومت حرارتی سیستم‌های گرمایش از کف نیز تأثیر دارد. هرچه ضخامت پارکت بیشتر باشد، گرمایش از کف کندتر واکنش نشان می‌دهد و اتاق کندتر گرم می‌شود. اما عوامل دیگری مانند چسب پارکت نیز در اینجا نقش دارند.

اگر دوست دارید در کفپوش پارکت خود گرمایش از کف هم داشته باشید، کف کامپوزیت مانند پارکت چند لایه یا روکش انتخاب بهتری نسبت به پارکت جامد است. ترکیب این تخته‌ها به این معنی است که حرکت کمتری دارند و از نظر ابعادی پایدارتر از چوب جامد هستند.

طول تخته‌های کف پارکت

تخته‌های کف به طول بین 100 تا 240 سانتی‌متر هستند. تخته‌های کوتاه‌تر بیشتر برای کف‌های طرح‌دار استفاده می‌شوند.

اندازه اتاق طول تخته‌های را تعیین می‌کند. در مورد طول پارکت هم برای اتاق‌های کوچکتر، بهتر است تخته‌های باریک و کوتاه و اگر فضای بیشتری دارید، بهتر است تخته‌های پهن و بلند را انتخاب کنیم. اتفاقا جهت هم تاثیر دارد. اگر تخته‌های خود را در طول نصب کنیم، اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

آیا عرض پارکت نقشی دارد؟

 

بله، بهتر است عرض تخته‌هایی را که انتخاب کنیم که بر اساس عرض اتاق قرار دهیم. قانون کلی در اینجا این است که هر چه اتاق بزرگ‌تر باشد، تخته پهن‌تر است. این باعث می‌شود فضای بزرگ را بهتر حس کنیم و همچنین کار سریع‌تر پیش برود.

منبع: شما نیوز